Rozhovor s Alešem Šafářem z firmy TP-Link CZECH

Pro naše zákazníky nám Aleš Šafář, zástupce společnosti TP-Link, odpověděl na pár otázek, které by vás všechny mohly zajímat – více o rozhovoru zde.

 

Došlo u vás ve firmě v poslední době k něčemu významnému/zásadnímu?

Určitě ano, asi tím nejzásadnějším je rozšiřování produktových kategorií, které TP-Link nabízí. Ve firemních řešeních je to hlavně nová řada kamerových systémů Vigi a z produktů pro domácnosti pak mnoho novinek v naší smart home řadě Tapo. Také jsme jako první výrobce na světě představili kompletní portfolio WiFi zařízení s úplně novým standardem WiFi7, a to jak ve firemních řešeních, tak i v produktech pro domácnosti, gaming nebo poskytovatele internetu.

V čem pro vás byl loňský rok nejtěžší, nebo naopak nejjednodušší?

Nejtěžší bylo navázat na velice úspěšné roky 2020 a 2021, kdy byla díky přesunu části života do online prostředí poptávka po síťových zařízeních opravdu vysoká. Nakonec se nám to podařilo a i rok 2022 byl úspěšný. Sice se celý trh potýkal s nedostupností některých komponent, ale nám to paradoxně pomohlo, jelikož naše dostupnost byla o mnoho lepší, než dostupnost některých konkurenčních produktů.

Co podle vás IT trh trápí nejvíce?

Jak jsem již naznačil v předchozí odpovědi, je to hlavně dostupnost. Na některé produkty se čeká i několik měsíců, a to brzdí realizace velkých zakázek. TP-Link má po světě několik továren a většinu komponent pro naše produkty si vyrábíme sami. To nám dost pomáhá při zajištění dobré dostupnosti pro naše partnery, ale samozřejmě ne vše si lze vyrobit, takže třeba na dodávce čipů jsme závislí, stejně jako ostatní výrobci.

V čem vidíte potenciál?

Největší potenciál aktuálně vidíme v chytré domácnosti. Kategorie, která meziročně roste o desítky procent. Dokonce očekáváme, že během několika let bude objem prodejů v této kategorii podobný prodejům domácích síťových zařízení. Jinak je samozřejmě stále obrovský potenciál v modernizaci síťových prvků, a to jak ve firmách, tak v domácnostech. Sice jsme představili produkty s WiFi7, ale většina firem a ani domácností stále nemá nasazený ani standard WiFi6. Právě WiFi6 je velká příležitost, jelikož tento standard bude ještě hodně dlouho tím nejběžnějším a nejpoužívanějším. A díky cenám zařízení, které je dnes na úrovni starších standardů, se do něj určitě vyplatí investovat.

O jaké vaše produkty je na českém a slovenském trhu největší zájem?

Standardně jsou to domácí routery, které ale stále častěji nahrazují domácí mesh systémy Deco. Ty jsou stále více oblíbené, a to jak mezi partnery, tak mezi zákazníky. Stále vyšší zájem je i o produkty pro chytrou domácnost Tapo. Opravdu velkou radost nám ale dělá Omada SDN, což je naše centralizované řešení firemní WiFi. Jen za loňský rok jsme realizovali tisíce nových instalací do různých firem, restaurací, hotelů nebo třeba i škol. U škol bych se chtěl zastavit - Omada SDN splňuje požadavky tzv. Standardu konektivity škol na zajištění vnitřní konektivity. Školy tak mohou pořízení LAN a WLAN sítě od TP-Linku financovat z výzev IROP 2021 - 2027 nebo obdobných dotačních titulů. Pro tyto účely jsme spustili i nový web tplinkproskoly.cz, kde jsou veškeré informace včetně případových studií.v

Proč by měli koncoví zákazníci pracovat právě s vašimi produkty?

Kromě spolehlivosti, kvalitního provedení a dobré ceny nabízíme i přidanou hodnotu. Díky našemu přímému zastoupení v Česku a na Slovensku najde koncový zákazník u domácích produktů plně lokalizované mobilní aplikace v češtině i slovenštině a samozřejmě i lokální technickou podporu, kde jsou naši technici připraveni zákazníkům poradit v češtině s jakýmkoliv dotazem týkajícím se našich produktů, včetně pomoci s nastavením.

Jak se obecně daří Vaší značce v ČR/světě?

Podle dat společnosti IDC jsme již 12. rokem po sobě celosvětovou jedničkou v počtu prodaných WiFi zařízení. Podobně je to i v Česku a na Slovensku, takže ano, daří se nám :)

Jak se díváte na trend prodávat cokoli jako službu? Čím si vysvětlujete rostoucí zájem o XaaS, tedy prodávat cokoli jako službu?

Je to trend, který je již zcela běžný ve firemním segmentu. I TP-Link nabízí podobná řešení, a to na platformách Omada SDN nebo Aginet pro poskytovatele internetu. Očekávám, že postupem času bude tento model prodeje běžný i pro domácí zákazníky. Již nyní si většina lidí místo kupování filmů nebo hudby platí přístup ke streamovacím platformám.

Vidíte smysl v investicích do udržitelnosti/ekologie?

Rozhodně ano, planetu, kde žijeme, máme jenom jednu a každý by se měl podle toho chovat. Ať již jednotlivci, tak i firmy.

Jak vnímáte důležitost sociálních sítí v dnešní době?

Dle mého názoru je v současné době důležitost sociálních sítí dost přeceňována. Prvotní myšlenka byla určitě dobrá, ale postupem času se z většiny z nich stalo bohužel něco nepoužitelného.

Jak se po práci nejlépe odreagujete?

Moje práce je poměrně různorodá, takže pokud zrovna hodně cestuji po partnerech, nebo partnerských akcích, je pro mě nejlepší odreagování posezení s přáteli, zahrada nebo třeba nějaký koncert. Pokud mám ale více práce v kanceláři u počítače, tak se naopak nejlépe odreaguji cestováním. A nezáleží na tom, jestli nějaký kratší výlet nebo něco delšího.

Na jakém zajímavém místě jste v poslední době byl?

Bylo to Portugalsko. Celkově mám rád jihozápadní Evropu, ale v Portugalsku jsem byl poprvé. Porto a jeho okolí má skvělou atmosféru, krásnou přírodu v okolí včetně mnoha vinic a samozřejmě oceán.

Jaká IT vychytávka dle Vás ještě není na trhu, resp. jaká by se Vám hodila doma?

Jakákoliv, která ulehčí život bez nutnosti dělání kompromisu. Je spoustu „smart“ zařízení do domácnosti, nebo třeba na zahradu, ale stále je tam dost omezení, které z nich nedělá úplně „smart“ věci jednoduché na použití. Když to shrnu, tak by to měla být vychytávka s velkou výdrží baterie, srozumitelným ovládáním, parametry bez kompromisů, jednoduché na ovládání a tak dále. A to platí od sekačky na trávu až po auto :)

Jaká výzva (ať už pracovní nebo soukromá) vás v nejbližší době čeká?

Jednoznačně dostat na trh nové produkty, a to hlavně v kategoriích, které nejsou pro TP-Link úplně typické.

Je nějaká oblast IT, do které se nově chystáte pustit?

Jak jsem již zmínil, jsou to profi kamerové systémy a také chytrá domácnost, kde se dostáváme do úplně nových oblastí, které zákazník od TP-Linku neočekává, jako jsou chytré robotické vysavače nebo smart domovní zvonky.

Jste ohledně vývoje v následujícím roce optimista, nebo máte spíše obavy?

Celkově jsem spíše optimista, takže doufejme, že to tak bude i s následujícím rokem ;)

Co očekáváte od následujících měsíců či let?

Očekávám, že se situace postupně stabilizuje a zlepší se dostupnost zboží. Poroste zájem o chytrou domácnost a kamerové systémy. Díky přechodu stále větší části služeb do online prostředí poroste zájem i o obnovu a vylepšení firemních a školních WiFi sítí.

 

Autor: Marketing